Program je koncipován na principu problémového vyučování. Žáci mají rozuzlit detektivní případ. V průběhu programu získávají informace o území a jeho historickém vývoji. Pomocí plnění úkolů a praktických činností získávají nové informace a zkušenosti, které jim pomáhají postupně případ rozkrývat. Žáci se tak naučí rozlišovat nerost a horninu, poznají nejvýznamnější horniny Hádů a svůj úsudek ověří pomocí chemické zkoušky, vysvětlí vznik vápenců a výskyt moře v Brně v různých geologických érách Země, poznají v terénu výsledek vrásnění a vysvětlí jeho vznik. Vyzkouší si pátrání po organismech žijících před 200 miliony let a vysvětlí souvislost mezi vznikem půdy a horninou.
Vhodné zařadit i jako motivační úvod do tématu geologie a výuku ve škole obohatit o aktivity z Geologické krabice.
Minimální počet žáků je 15. Menší skupina za program zaplatí sumu jako patnáctičlenná skupina.