English Deutsch Facebook

Tandemová neformální výuka

Co se skrývá za tímto heslem?

Je to spolupráce dvojice pedagogických pracovníků (pracovnic), z nichž aspoň jeden působí v organizaci zabývající se neformálním vzděláváním. V tomto tandemu se sejdou lidé s různými pedagogickými zkušenostmi – ať už je to cílovou skupinou nebo třeba délkou praxe. Společně připraví a zrealizují 10 hodin společného neformálního vzdělávání dětí, tedy činnosti, které neprobíhají v rámci školní či předškolní výuky. Týká se to třeba programů pro zájmový kroužek, školní družinu, dětskou skupinu, a vždy až odpoledne.

 

Toliko teorie. Ale jak vypadá praxe?

Rezekvítek v tomto roce formou TNV připravil 4 příměstské letní tábory pro malé i větší děti. Byla to vždy zajímavá cesta společného vymýšlení a přípravy programu, vždy na nějaké nosné téma. Jednou se děti staly detektivy v přírodě, pak poznávaly psí život a dovednosti, objevovaly zázraky a kouzla přírody nebo se na chvíli staly součástí hmyzího společenstva na louce.

Tandemy ale probíhaly i ve školním roce. Ke spolupráci jsme získali paní učitelku ze školky a skupinku dětí z Kanic, a pak dvě paní vychovatelky družiny a skupiny dětí ze Želešic.

 

O čem byla ta jejich setkání?

V Kanicích děti během Výprav za zvířátky poznávaly některé méně známé živočichy (jezevec, žáby, pavouky, jiřičku, strakapouda) nebo i ty známější, ale u nich se zase dovídaly netušené zajímavosti z jejich života (mravenci, motýli). Děti si hrály, tvořily, a přitom nenápadně učily. Byly to menší děti, proto to bylo sedm setkání po 1,5 hod. 

Želešické děti ve věku 6-10 let už zvládnou dvouhodinová setkání, proto se s nimi potkáme jen 5x. I to je ale v dnešní době koronavirových omezení těžké uskutečnit. Nicméně finišujeme J. Jaká témata lákají ty starší děti? Třeba to, co se děje s ptáky v zimě, jak vystopovat a poznat život lesních obyvatel, jak se vyrábí papír a jak šetřit stromy, co takové stromy dokážou a potřebují k životu, a jak člověk zachází s vodou v krajině.

 

Ještě několik dalších učitelek chtělo tuto zajímavou formu vyzkoušet, ale jarní a podzimní přerušení normálního běhu věcí bohužel této spolupráci nepřálo. Nic ale není ztraceno, Rezekvítek spolupráci nabízí i v dalších dvou školních letech. Nechcete se přidat?

 

Co to dvojicím v tandemu přineslo?

Výrazné vzájemné obohacení díky sdílení zkušeností, možnost nahlídnout na styl práce někoho jiného, nové úhly pohledu na jinak třeba už známé věci. Taky jako by tím získal víc než jeden pár očí a jeden pár rukou navíc, střídání se ve vedení programu nabídlo tomu druhému být přítomen vzdělávání i jen jako pozorovatel a pomocník anebo se moci soustředit víc na vlastní aktivitu, protože v tu chvíli byl tím pozorovatelem a pomocníkem ten první. V neposlední řadě to také přineslo řadu nápadů na nové a originální pomůcky nebo hry, což se hodí všem zúčastněným stranám – vzdělavatelům i dětem.

 

Ale dost už slov, raději se podívejte na pár fotek z realizací. A jestli vás to zaujalo a chtěli byste to také zkusit, tak se nám ozvěte – rezekvitek@rezekvitek.cz.



Fotogalerie:
zkoumání motýlích křídelvýprava za jezevcistavba motýlího křídlalesním zvířátkům na stopěstrakapoudi na lovusnídaně u strakapoudůodkrýváme cestičky lýkožroutůjaké barvy jsou v listech na podzim?vodní prvky v krajiněfotosyntéza naživovodní prvky v krajině - pod střechouporovnávání teploty různých povrchů (různé materiály, suché, mokré)odhalování neznámého (na výpravě za pavouky)